Como se anunciaba en el anterior servicio de Palabra Euskadi, hoy ha tenido lugar en el Monte Urgúll un Via Crucis que agrupaba a víctimas del terrorismo y otras violencias.
Con motivo de esta histórica celebración el Obispo de San Sebastián-Donostia publica este artículo:
“Reconcilió todas
las cosas, las del cielo y las de la tierra, haciendo la paz por la sangre de
su cruz” (Col 1, 14. 20). ¿Acaso no es significativo y pedagógico que San
Pablo describiese la acción redentora de Jesucristo como una tarea de
reconciliación?
Esos versículos de la Carta a los Colosenses resuenan de
una forma especial en este Viernes Santo, en el que nuestra Diócesis de San
Sebastián realiza un Vía Crucis de la Reconciliación. En efecto, el Jubileo de
la Misericordia que celebra este año la Iglesia Católica, habría resultado un
tanto abstracto y ajeno a nuestra realidad, si en nuestra Diócesis no
hubiésemos realizado un gesto que expresara la experiencia de reconciliación
fundada en la comunión con Jesucristo. Por ello, en el tradicional Vía Crucis
que sube en este día al Monte Urgull, han sido invitados este año algunos cristianos
que han vivido en primera persona, de una u otra forma, nuestra reciente
historia de sufrimiento y/o de violencia.
Desde la Iglesia miramos atentamente las iniciativas en
favor de la reconciliación que tienen lugar en nuestra sociedad, en las que
participan no pocos miembros de nuestras comunidades eclesiales. Nos parece positivo
que se den pasos en la buena dirección; que se hagan llamamientos a “reconocer
el daño causado”; que se promueva un “relato común” de nuestra historia
reciente; que se fomenten encuentros con el deseo de “mirar al futuro” superando
las heridas del pasado, etc. Sin embargo, todo ello nos parece al mismo tiempo insuficiente,
ya que la auténtica clave de la reconciliación está en la conversión personal,
que pasa por el arrepentimiento y la petición de perdón, para unos; y por la
superación del rencor y el odio, y la
acogida del perdón, para otros. No se trata, como algunos piensan, de una vía
exclusivamente reservada a los creyentes, ya que la conversión es inherente a
la dignidad de todo ser humano, en quien anida la esperanza de “nacer de
nuevo”.
Pero es cierto que los seguidores
de Cristo descubrimos en su Evangelio una llamada específica a la conversión;
es decir, al arrepentimiento, al perdón, a la sanación del rencor… ¡a la
reconciliación! La clave cristiana para llegar a la reconciliación entre
nosotros, está en nuestra personal reconciliación con Dios. Cuando no vivimos
en paz con Dios, corremos el riesgo de vivir en guerra con nuestro prójimo. En
nuestro contexto cultural tan fuertemente marcado por la secularización, tal
vez hayamos olvidado que la cruz de Cristo está configurada por un madero
vertical, en el que se sostiene el horizontal. Es difícil la reconciliación
entre nosotros, si no partimos de la experiencia de haber sido gratuitamente
reconciliados con Dios por Jesucristo. La experiencia demuestra que sin la
mística del amor es difícil abrirnos a la lógica del perdón. Aunque el perdón y
la reconciliación sean una meta común para creyentes y no creyentes;
paradójicamente, constatamos que, con frecuencia, lo “natural” no llega a
alcanzarse si no es desde lo “sobrenatural”.
Cuando escuchamos a San Pablo
decir que “hemos sido reconciliados por
la sangre redentora de Cristo”, recordamos que al santiguarnos, es decir,
al hacer la señal de la cruz, primeramente trazamos la línea vertical de la cruz, y en segundo lugar la horizontal.
El perdón de Cristo desarma nuestra resistencia al perdón. No tiene sentido
escudarse en que el perdón no puede cambiar el pasado, puesto que lo verdaderamente
determinante es que puede cambiar el presente y el futuro.
Cuando contempla la cruz de
Cristo, el hombre es invitado a volverse hacia el Padre. Cada uno recibe la
posibilidad de interceder y de orar, pero también de poner todo su sufrimiento
al servicio del amor y de conferirle una fecundidad reparadora. La cruz nos
dice que la reconciliación pide de nosotros un esfuerzo, es decir, nos concede
la gracia de la colaboración. Nos hace también capaces de asociarnos, a través
de todo lo que somos y vivimos, a la intercesión de Cristo por nuestra
salvación. Nuestro sufrimiento, antaño autodestructivo, puede llegar a
convertirse en “corredentor” en unión con el de Cristo.
Para este día de Viernes Santo,
dejo para nuestra meditación un texto de San Bernardo, una de las cumbres de la
espiritualidad cristiana, quien en el siglo XII, miraba con ojos de fe al Crucificado:
“¿Dónde podrá encontrar nuestra debilidad
un descanso seguro y tranquilo, sino en las llagas del Salvador? En ellas
habito con plena seguridad, porque sé que Él puede salvarme. Grita el mundo, me
oprime el cuerpo, el diablo me tiende asechanzas; pero yo no caigo, porque
estoy cimentado sobre roca firme […] Agujerearon su manos y pies, atravesaron
su costado con una lanza. Y a través de esas hendiduras puedo libar miel
silvestre y aceite de rocas de pedernal, es decir, puedo gustar y ver qué bueno
es el Señor […] El clavo penetrante se ha convertido para mí en llave que me ha
descubierto la voluntad del Señor. ¿Por qué no he de mirar a través de esa
hendidura? Tanto el clavo como las llagas proclaman que en verdad Dios está en
Cristo reconciliando al mundo consigo […] Las heridas que recibió su cuerpo nos
descubren los secretos de su corazón; nos permiten contemplar el gran misterio
de compasión […] No tenemos otro medio más claro que tus llagas para
comprender, Señor, que «Tú eres bueno y clemente, rico en misericordia» (Sal
85,5). Porque no hay amor más grande que dar la vida por los consagrados y por
los condenados. Luego mi único mérito es la misericordia de Dios” (San
Bernardo, Sobre el Cantar de los Cantares,
Serm. 61, II, 3-5).
ADISKIDETZEAREN
GURUTZE-BIDEA
“Jainkoak berekin adiskidetu
zituen gauza guztiak, bai zerukoak eta bai lurrekoak, Kristok gurutzean
isuritako odolaz bakeak eginez” (Kol 1, 20). Ez al da esanguratsua eta
pedagogikoa San Paulok Jesu Kristoren erospen-ekintza adiskidetze- eta
baketze-ekintza bezala azaltzea?
Kolosarrei egindako Gutuneko esaldi
horrek oihartzun berezia du, Donostiako Elizbarrutiak Adiskidetzearen
Gurutze-bidea egiten duen Ostiral Santu honetan. Hain zuzen, Eliza Katolikoak
urte honetan ospatzen duen Errukiaren Jubielua gauza abstraktua eta gure
bizikizunarekin zerikusirik gabea gertatuko zitekeen, baldin eta gure
Elizbarrutian, Jesu Kristorekiko elkartasuna eta adiskidetzearen esperientzia
erakusten duen keinu bat egingo ez bagenu. Horregatik, hurbileko gure historian
indarkeriaren sufrimendua, era batera edo bestera, beren haragian bizi izan
duten kristau batzuk deituak izan dira aurten, aspaldidanik egun honetan Urgull
Mendira egin ohi dugun Gurutze-bide honetara.
Gure Elizak arretaz begiratzen
die gure gizartean gertatzen ari diren adiskidetzearen aldeko ekimenei; ez dira
gutxi ekimen horietan sartuak dauden gure eliz elkarteetako kideak. Onak
iruditzen zaizkigu norabide horretan ematen ari diren pausoak: “egindako kaltea
aitortzera” deiak egitea, hurbileko gure historiaren “elkarrekiko kontakizuna”
sustatzea, lehenaldiko zauriak gainditu eta “etorkizunera begiratzeko” asmoz
elkarketak antolatzea… Ekimen horiek onak direla iruditzen zaigu. Hala ere,
hori guztia nahiko ez dela uste dugu, norberaren bihotz-berritzea baita
adiskidetzearen egiazko giltza edo ekimena; eta horrek, batzuentzat, damutzea
eta barkamena eskatzea esan nahi du; besteentzat, berriz, bihotz-gogorkeria eta
gorrotoa gainditu eta barkamena onartzea. Bide hau ez da, batzuek hala uste
badute ere, fededunei bakarrik dagokien jokabidea; bihotz-berritzea gizaki
ororen duintasunari dagokion zerbait da, “berriro jaiotzeko” itxaropena bere
barruan duen edonori dagokion zerbait.
Baina egia da, Kristoren
jarraitzaileok dei berezia nabaritzen dugula Ebanjelioan: bihotz-berritzera
egiten zaigun deia, hau da, damu izatera, barkatzera, gorrotoa sendatzera…
adiskidetzera egiten zaigun deia. Geure artean adiskidetu ahal izateko
kristau-giltza, gutako bakoitza Jainkoarekin pertsonalki adeskideturik egotea
da. Jainkoarekiko harremanetan bakean bizi ez garenean, geure lagun hurkoarekin
ere borrokan bizitzeko arriskua dugu. Sekularizazioak hain indartsu joa dagoen
gure ingurune kulturalean, ahaztu egin zaigu, agian, bi egur dituela Kristoren
gurutzeak: bata, goitik beherakoa; bestea, berriz, honek eusten dien besoena.
Zaila da geure artean adiskidetzea, baldin eta kontuan hartzen ez badugu, Jainkoak
doan adiskidetu gaituela Jesu Kristoren bidez. Esperientziak erakusten digu,
maitasunaren mistikarik gabe zaila dela barkamenaren logikara zabalik egotea.
Barkamena eta adiskidetzea helburu berdina dira fededunentzat bezala fedegabeentzat
ere; baina, gezurra badirudi ere, askotan ikusten dugu, berezkoa edo “naturala”
dena ez dela lortzen “naturaz gaindikoaren” bidez izan ezik.
“Kristok gurutzean isuritako odolaz baketu gintuela” entzuten
diogunean San Paulori, gogoratzen dugu, aitaren egitekoan, lehenengo, goitik
beherako marra edo lerroa egiten dugula, eta gero besoetakoa. Kristoren
barkamenak indargabetu egiten du barkamenerako gure nahieza. Ez du balio,
barkamenak ezin duela iragana aldatu esateak; oraina eta geroa alda ditzake eta
hori da egiaz erabakigarria.
Kristoren gurutzeari
begiratzean, Aitarengana itzultzeko deia egiten zaio gizakiari. Begirada horrek
eskari-otoitza egiteko ahalmena ematen dio, baina baita beraren aldetik bere
sufrimendu guztia maitasunaren zerbitzura jartzeko eta iraganari konponbide-fruitua
emateko ahalmena ere. Gurutzeak ahalegin bat egitea eskatzen digu
adiskidetze-bidean; horretan lankide izateko grazia ematen digu. Gu garen eta
bizi dugun guztia erabiliz, geure salbamenerako Kristoren eskari-otoitzarekin
bat egiteko gaitasuna ematen digu. Lehenago autodestruktiboa, hau da, geure
buruaren kaltetarako zen sufrimendua, “berreroslea” bihur daiteke Kristorekin
bat eginik.
Kristau-espiritu bidean
gailurrekoa den San Bernardok, fededunaren begiekin Gurutziltzatuari begiratuz
idatzitako testu bat eskaintzen dut denok hausnarketa egin dezagun, Ostiral
Santu honetan: “Non aurkitu ote dezake
gure argaltasunak atseden segurua eta baketsua, gure Salbatzailearen zaurietan
izan ezik? Zauri horietan bizi naiz segurtasunik osoenean, bai baitakit berak
salba nazakeela. Oihu egiten du munduak, zapaldu egiten dit gorputza, tentaldiak
jartzen dizkit deabruak; baina ni ez naiz erortzen, harkaitz sendo gainean eraikia
bainago […] Zulatu zizkioten esku-oinak, lantzaz josi zuten alderik alde. Eta
pitzadura horien artetik basa eztia eta harkaitz gogorretik olioa atera nezake,
hau da, Jauna zein ona den ikusi eta goza nezake […] Barruraino sartzen den
iltzea Jaunaren borondatea ezagutzera eramaten nauen giltza bihurtu da
niretzat. Zergatik ez dut begiratu behar pitzadura horretatik? Bai iltzeak bai
zauriek Jainkoa Kristogan mundua adiskidetzen ari dela egiaz adierazten dute
[…] Haren gorputzak hartu zituen zauriek haren bihotzaren sekretuak azaltzen
dizkigute; errukiaren misterio handia ikusten uzten digute […]«Ona zara, Jauna,
eta barkabera, onginahiz betea» (Sal 85, 5), eta ez dugu zure zauriak baino bide
hoberik hori ulertzeko. Izan ere, ez dago maitasun handiagorik sagaratuengatik
eta kondenatuengatik bizia ematea baino. Beraz, nire meritu bakarra Jainkoaren
niganako errukia da” (San Bernardo, Kantarik
Ederrenaz Sermoia, 61, II, 3-5).
Informó: Rafael Hernández Urigüen. Textos e imagen facilitados por la Delegación de MCS de la Diócesis de Donostia-San Sebastián
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