Por su actualidad e interés se reproduce este artículo de Mons. José Ignacio Munilla sobre el sentido de la Navidad
JESÚS
En estos últimos meses estoy impartiendo un curso sobre el
Evangelio de San Juan en nuestro Instituto de Ciencias Religiosas de San
Sebastián. En la medida en que vamos avanzando en la lectura y reflexión de los
veintiún capítulos de este “Cuarto Evangelio”, me voy convenciendo de que el
núcleo del Evangelio de Juan lo encontramos sintetizado en uno de los
versículos de su prólogo: “Vino a su
casa, y los suyos no lo recibieron. Pero a cuantos lo recibieron, les dio poder
de ser hijos de Dios, a los que creen en su nombre” (Jn 1, 11-12).
A la luz de este texto evangélico
podemos preguntarnos dónde se encuentra el quid del misterio de la Navidad: ¿En
la unión familiar? ¿En la apertura a la ternura y a la compasión como
sentimientos que nos humanizan? ¿En la solidaridad para con los desheredados de
la tierra? ¿En el compromiso con la construcción de la paz?... Obviamente todos
estos valores son importantísimos; pero, aun así, no constituyen por sí mismos
la esencia de la Navidad. El corazón de la Navidad es el encuentro de Dios con
el hombre, en la persona de Jesús de Nazaret. Y, por ello, dos mil años
después, el reto de la Navidad sigue siendo el de “recibir” a Jesús: acogerlo
en la fe, amarle –y no solo admirarle— y disponernos a la transformación del
mundo, desde la esperanza fundada en su presencia entre nosotros. Insisto, el
corazón de la Navidad no se halla en sus numerosos valores morales y
espirituales, sino en la iniciativa del amor de Dios que sale a nuestro
encuentro en Jesús, al que estamos llamados a “acoger” en la fe, esperanza y
caridad.
Benedicto XVI formuló de manera
magistral, al inicio de su encíclica “Deus caritas est” (Dios es amor), lo que
yo torpemente intento expresar: “No se
comienza a ser cristiano por una decisión ética o una gran idea, sino por el
encuentro con un acontecimiento, con una Persona, que da un nuevo horizonte a
la vida y, con ello, una orientación decisiva.” En efecto, la reducción de
la propuesta evangélica a una mera exhortación ética, es algo que San Agustín
calificaba como el “horrendo veneno del cristianismo”; que en sus tiempos se
presentaba bajo el paraguas del voluntarismo pelagiano, y que en nuestros días
se suele traducir en un puro pragmatismo. Pero, en el fondo, el pragmatismo actual
no es más que una reedición de la herejía pelagiana del siglo V: la fe en Jesús
queda relegada a algo secundario, y el cristianismo es valorado exclusivamente
en la medida en que coopera en los retos comunes de la transformación del
mundo.
El versículo del prólogo del Evangelio
de Juan, al que me estoy refiriendo –“Vino
a su casa, y los suyos no le recibieron”— no es una mención aislada, sino
que viene acompañado de otros muchos pasajes evangélicos en los que se expresa el
dramático dilema entre la acogida o el rechazo a la persona de Jesús (en el
lenguaje bíblico la indiferencia es equiparada al rechazo). El Evangelio de
Lucas, por su parte, lo relata así: “No
había sitio para ellos en la posada” (Lc 2, 7). La gran paradoja es que no
haya sitio en el mundo para el Salvador del mundo: “Las zorras tienen madrigueras y los pájaros nidos, pero el Hijo del
Hombre no tiene donde reclinar la cabeza” (Mt 8, 20). De forma muy gráfica,
Jesús nació fuera de “la ciudad” y murió fuera de las murallas (“Jesús murió fuera de la puerta” Hb 13,
12). Es sumamente elocuente que María tuviese que colocar a su hijo en un
“pesebre”, lugar reservado para alimentar a los animales. Este detalle fue el
que inspiró a San Francisco de Asís a integrar al buey y al asno, como parte de
los personajes del belén; visualizando de esta forma, la profecía de Isaías, en
la que abordaba, una vez más, el misterio del rechazo hacia el enviado de Dios:
“El buey conoce a su amo, y el asno el
pesebre de su dueño; sin embargo, Israel no me conoce, mi pueblo no comprende”
(Is 1, 3). Por muy bella que parezca esta expresión literaria, en ella se nos
dirige un severo reproche por motivo de nuestra insensibilidad ante los dones
de Dios. Expresa una recriminación en la que se sugiere que somos más burros
que los burros.
¿Cómo explicar este “rechazo” tan
reseñado en los evangelios, y que obviamente, continúa hasta nuestros días?
¿Cómo entender nuestra tendencia a “morder la mano que nos quiere dar de
comer”? Acaso a nosotros nos ocurra algo similar a esos animales heridos que
atacan a quien se acerca a socorrerles, porque no son capaces de distinguir
entre quien les ha herido y quien quiere curarles. Acaso una parte de la
explicación la podamos encontrar en nuestra falta de confianza, generada por
una acumulación de decepciones, que dificultan, en gran medida, la fe en la
gratuidad del amor de Dios.
Por cierto, tuve ocasión de asistir
recientemente al estreno de una bellísima película animada que se está
proyectando estas Navidades: “Se armó el Belén”. Es fácil reconocer en el
personaje principal del film, un burrito llamado “Bo”, el retrato de una
humanidad herida, que en medio de sus sufrimientos, sueña con ser rescatada;
pero a la que le cuesta descubrir y reconocer que Jesús es el cumplimiento de
su anhelo de libertad y plenitud. Me parece a mí que ese burrito nos retrata a
todos de forma magistral.
Os deseo una feliz Navidad y un próspero
y santo Año Nuevo. Os deseo lo mejor; es decir, que en este tiempo navideño
acojáis a Jesús en vuestro corazón, de forma que podamos exclamar con el
evangelista Juan: «Nosotros hemos
conocido el amor que Dios nos tiene y hemos creído en él» (1 Jn 4, 16).
JESUS
Azken hilabete hauetan, San Joanen
Ebanjelioari buruz ikastaro bat ematen ari naiz Donostiako Erlijio Zientzien
Institutuan. “Laugarren Ebanjelio” honetako hogeita bat kapituluak irakurtzen
eta hausnartzen aurrera goazen heinean, gauza bat ari naiz ikusten: Joanen
Ebanjelio honen erdigunea edo muina beraren sarrerako txatal batean laburbildua
daukagula: “Bereengana
etorri zen, eta bereek ez zuten onartu. Onartu zuten guztiei, berriz, haren
izenean sinesten dutenei, alegia, Jainkoaren seme-alaba izateko ahalmena eman
zien” (Jn 1, 11-12).
Ebanjelioko pasarte honen argira,
galdera egin dezakegu, non edota zertan dagoen Eguberriko misterioaren giltza:
Familiako batasunean? Giza duintasuna ematen diguten samurtasun- eta erruki-sentimenduetan?
Lurbira honetako behartsuekiko solidaritatean? Bakea eraikitzeko
konpromisoan?... Balio hauek guztiak oso garantzitsuak direla ez dago
zalantzarik; baina, hala ere, ez dago balio horietan Eguberriaren funtsa edo
mamia. Jainkoak, Nazareteko Jesusengan, gizakiarekin bat egitea da Eguberriaren
misterioaren bihotza. Horregatik, bi mila urte igaro ondoren ere, Eguberriaren
erronka Jesusi “harrera ona” egitea da: fedean Jesus hau onartzea, maitatzea
–bera mireste hutsean gelditu gabe– eta mundu hau eraldatze-ahaleginean
saiatzea, bera gure artean dagoela jakiteak ematen digun itxaropen sendoaz.
Berriro diot, Eguberriaren bihotza ez dago balio moral eta espiritual
ugarietan, baizik eta Jainkoak, Jesusengan, gure bidera etortzeko erabakia
hartu izanean, eta guk Jesus hau fedean,
itxaropenean eta maitasunean “onartzean”.
Nik era traketsean esan nahi dudan hau
maisuki adierazi zuen Benedikto XVI.ak, “Deus caritas est” (Jainkoa maitasuna
da) bere entziklikaren hasieran: “Ez da
kristau izaten hasten erabaki etiko batek edota ideia nagusi batek hartara
eraginik, bizitzari aukera berria eta, beraz, behin betiko norabidea ematen
dion gertakariarekin, Pertsonarekin aurkitzean baizik.” Hala da;
Ebanjelioak egiten digun eskaintza aholku etiko hutsera murriztea “kristautasunaren
pozoi izugarria” izango litzatekeela dio San Agustinek; garai haietan,
pelagianismo boluntarista izan zen ideia horren aterkia; gure garaiotan,
berriz, jokabide horrek erabateko pragmatismoaren jarrera hartzen du. Baina,
azken batean, gaur egungo pragmatismoa V. mendeko heresi pelagioanoaren errepikapena
besterik ez da: Jesusenganako fedea bigarren mailara baztertua gelditzen baita,
eta kristautasunari, mundua eraldatzeko elkarteko erronketan parte hartzen den
neurrian bakarrik ematen zaio balioa.
Aipatu dudan Joanen Ebanjelioaren
sarrerako txatala –“ Bereengana etorri
zen, eta bereek ez zuten onartu”– ez da esaldi bakarra, baizik eta beste
hainbat pasarte dago hori adierazten duena; Jesusen pertsona onartu edota
arbuiatzearen aukera gogorra da pasarte horietan adierazten dena (Bibliako
hizkuntzan, axolagabekeria arbuiaketaren pare jarri ohi da). Lukasen
Ebanjelioak honela esaten du: “Ez zen
ostatuan haientzako lekurik” (Lk 2, 7).
Sinestezina da benetan munduan lekurik ez izatea munduaren Salbatzailearentzat.
“Azeriek
badituzte zuloak eta zeruko hegaztiek habiak; Gizonaren Semeak, ordea, ez du
burua non ezarri” (Mt 8, 20).
Esanguratsua da hau ere: Jesus “hiritik” kanpora jaio zen, eta hil ere harresietatik
kanpora hil zen (“hiritik
kanpora jasan zuen Jesusek heriotza” Heb
13, 12). Deigarria da Mariak bere semea “aska” batean jarri behar izana, abereentzat erabili ohi den leku batean
alegia. Xehetasun honek eman zion Asisko San Frantziskori, jaiotzako pertsona
andanaren artean idia eta astoa jartzeko iradokizuna; begi-bistan jarri zuen
horrela, Isaias profetak, Jainkoak bidalia arbuiatzearen misterioari buruz
behin berriro zioena: “Ezagutzen du idiak
bere jabea, baita astoak ere nagusiaren ganbela; Israelek, ostera, ez nau
ezagutzen, nire herriak ez du aditzen” (Is 1, 3). Ederra izango da, agian,
esaldi hori ikuspegi literariotik begiratuta, baina ohartaratze zorrotza egiten
zaigu hor, Jainkoaren dohainen aurrean erakusten dugun axolagabekeriagatik.
Hitz gogor horien bidez astoak baino astoagoak garela esan nahi zaigu.
Nola egin Ebanjelioetan hain
azpimarratua dagoen, eta gure egunotan ere egia den “arbuiaketa” honen azalpena? Nola ulertu
“jaten eman nahi digun eskuari hozka egiteko” gure jarrera? Zauriturik dauden
animalia horiei gertatzen zaiena gertatzen zaigu, agian, guri ere, laguntzera
hurbiltzen zaionari erasotzen diotela, ez baitira gai zauritu dituenaren eta
lagundu nahi dienaren artean bereizteko. Hainbat desengainuk gugan sortu duen konfiantza
ezean aurki genezake agian horren esplikazioa, eragozpenak jartzen baitizkigu,
neurri handi batean, mesfidantza horrek, guztiz doakoa den Jainkoaren guganako
maitasunean sinesteko.
Hain zuzen, duela gutxi, Eguberritan ematen
ari diren pelikula biziduna, oso polita, estreinaldian ikusteko egokiera izan
nuen: “Se armó el Belén”. Filmeko pertsonaia nagusia “Bo” izeneko astotxo bat
da, zauritua dagoen gizadiaren erretratua gertatzen da, eta, bere oinazeen
artean, norbaitek salbatuko duen itxaropena du; baina kosta egiten zaio
konturatzea eta ikustea, Jesus dela bere askatasun- eta osasun-ametsa bete ahal
izango duena. Nire ustez, astotxo hau gu guztion benetako argazkia da.
Eguberri-jaiak ondo igaro ditzazuela eta
Urte Berri oparoa eta santua izan dezazuela opa dizuet; hau da, Eguberrialdi
honetan harrera ona egin diezaiozuela Jesusi zeuen bihotzean, San Joan
ebanjelariarekin batean esan ahal dezagun: “Guk ezagutu
dugu eta sinetsi Jainkoak digun maitasuna” (1 Jn 4, 16).
Informó: rafael Hernández Urigüen. Textos facilitados por la Delegación de MCS del Obispado de Donostia. Imagen: Rafael Hernández Urigüen
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